jaki jest cel nauk Buddy?

Celem nauk Buddy nie jest jakaś samolubna satysfakcja ale stan umysłu, który nazywamy Przebudzeniem. Ten cel osiąga się tylko wtedy, gdy ktoś posiada dostatecznie współodczuwające serce i wystarczająco przenikliwą mądrość. W naszym materialistycznym świecie żyjemy pogrążeni we śnie, polegając na naszych zmysłach, tak jakby to co nam mówią było niepodważalną prawdą. Mamy „małpi umysł”, przeskakujący bezustannie z jednej myśli na drugą, co uniemożliwia nam prawidłowo postrzegać rzeczywistość. Musimy zrozumieć, jak działa nasz umysł i jak go prawidłowo prowadzić.

Kiedy już zaczniemy kierować własnym umysłem, zaczniemy widzieć rzeczy takimi, jakimi są naprawdę, a nie jakimi się nam mówi byśmy je widzieli – przez filtr systemu edukacji, społeczeństwa, różnych religii które nieustannie próbują gromadzić coraz więcej bogactwa i władzy, mediów i tak dalej. W następnej kolejności zaczniemy być istotami odpowiedzialnymi, zdolnymi do wyrażenia pełnego potencjału ludzkiego życia i wspinania się po schodach wiodących ku wyzwoleniu z tego uwarunkowanego istnienia [anicca, dukkha, anatta].

Tytuły [buddyjskie] to słowa i mogą być całkiem puste. Drzewo ocenić możemy po owocach, które wydaje. Uczenie się o współodczuwaniu, pokorze i im podobnych, a następnie nauczanie o tym jest bardzo fajne ale dobrze byłoby również samemu to wszystko praktykować!

W dzisiejszych czasach bardzo ważne jest by wielu ludzi mogło włączyć główne wartości ludzkie i duchowe w swoje codzienne życie, w swoją pracę, rodzinę, życie publiczne i prywatne. W tym świecie chaosu, będącego rezultatem naszego niezrównoważonego umysłu, musimy ponownie odnaleźć wartości pokoju, miłującej dobroci [metta] i altruizmu. Dawne rytuały religijne, osadzone w lokalnych kulturach, nie są już tak ważne. Liczy się to, że ludzie potrafią otworzyć oczy, zobaczyć prawdziwą naturę rzeczywistości w której żyją, zrozumieć uniwersalne prawo przyczynowości i stać się w pełni odpowiedzialni za to co robią, za swoją motywację i konsekwencje wszelkich działań ciała, mowy i umysłu. Jedynie wtedy będą żyć jako istoty odpowiedzialne, dbając o siebie nawzajem i o środowisko.

Lama Shenphen Rinpoche
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s