dziewięć cech umysłu zen

Wskutek szybkiego tempa życia wielu z nas jest nad wyraz zestresowanych. W niedawnym badaniu przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii aż 86% zapytanych zgodziło się z tym, że „ludzie byliby znacznie szczęśliwsi i zdrowsi, gdyby wiedzieli jak zwolnić i żyć w danej chwili”. Nic więc dziwnego, że uważność [mindfulness] stała się ostatnio tak popularna. Ale czym ona jest i jak się ją właściwie praktykuje?

Uważność opiera się na dawnych technikach medytacyjnych buddyzmu Zen, które zostały spopularyzowane przez Jona Kabata-Zinna, naukowca ze Szkoły Medycznej przy Uniwersytecie Massachusettes. Chodzi o to, aby skupić się bardziej na chwili obecnej i wyrobić w sobie postawę akceptującą i nieoceniającą.

Jednak wielu ludzi nie do końca wie, jak się to właściwie robi. Poniżej omawiam dziewięć podstawowych cech uważności, które możesz spróbować wprowadzić do codziennego życia.

1) Skoncentruj się na chwili obecnej

Kiedy zagubisz się w myśleniu o przeszłości lub przyszłości, zwróć swoją uwagę z powrotem na to, co właśnie przeżywasz. Staraj się pozostać otwartym na to, jak sprawy się toczą zamiast mieć już wyrobione zdanie na to, jak twoim zdaniem wszystko powinno się potoczyć.

2) Użyj swoich zmysłów

Użyj swoich zmysłów, aby stać się świadomym tego, co czujesz teraz. Co czujesz w swoim ciele? Co widzisz, słyszysz, robisz – właśnie teraz?

3) Otwartość na doświadczenie

Zamiast unikać trudnych emocji, podejdź do nich z ciekawością i pozwól im rozwinąć się w sposób naturalny. Wiedz, że są tylko wrażeniami i że w każdej chwili się zmieniają.

4) Brak osądu

Nie musisz kategoryzować swoich myśli i uczuć jako dobrych lub złych, ani próbować ich zmieniać. Wszystkie twoje uczucia są tam z jakiegoś powodu, aby cię chronić lub otworzyć na miłość. Po prostu obserwuj je, uznaj i skup się na chwili obecnej.

5) Akceptuj rzeczy takimi, jakie są

Nie musisz niczego zmieniać, wszystko jest takie, jakie jest. Staraj się widzieć rzeczywistość wyraźnie, bez etykietowania. Rozszerz tę akceptację na innych, wiedząc, że są najlepszymi sędziami, jeśli chodzi o to, co jest dla nich dobre.

6) Połączenie

Poczuj się połączony ze wszystkimi innymi żywymi istotami i poczuj się częścią natury. Możesz zastanowić się nad uczuciem wdzięczności za możność życia, jedzenie i ochronę, jaką daje nam natura. Zauważ, że wszystkie inne istoty pragną czuć się szczęśliwymi i bezpiecznymi, unikają cierpienia i czują się połączone poprzez podobieństwo potrzeb.

7) Brak przywiązania

Życie to ciągły ruch, więc nie musisz kurczowo łapać się rzeczy, ludzi i doświadczeń. Według Buddy przywiązanie [lgnięcie] jest źródłem cierpienia. Naucz się surfować po falach życia i mieć pewność, że potrafisz się dostosować. Jedynym prawem w życiu jest zmiana. Kiedy jedne drzwi się zamykają, drugie otwierają się.

8) Pokój i równowaga

Kiedy rzeczy nie idą po twojej myśli pamiętaj, że wszystko się zmienia i ostatecznie przeminie. Kiedy doświadczasz szczęśliwych chwil, przeżywaj je w pełni, ponieważ nie będą trwać wiecznie.

9) Współodczuwanie

Traktuj siebie i innych delikatnie, życzliwie i cierpliwie. Zamiast osądzać lub potępiać, otwórz swoje serce, by uważnie i dogłębnie wysłuchać doświadczeń własnych i cudzych.

hackspirit

Brak przywiązania nie jest obojętnością 

Ważne jest wyjaśnienie tego powszechnego nieporozumienia. Obojętność oznacza brak zainteresowania i życzliwości wobec osoby lub przedmiotu. Brak przywiązania natomiast odnosi się do stanu umysłu postrzegającego obiektywnie, a nie lgnącego, i wynika z dogłębnego rozważenia istoty ludzkiej egzystencji. 
Brak przywiązania jest stanem umysłu, który pomoże ci zarówno w czasach radości, jak i smutku. Życie jest mieszanką przyjemności i bólu, wygody i trudów. Lgniemy do przyjemności, mając nadzieję, że nigdy nas nie opuści a kiedy przytłacza nas ból, wydaje nam się, że nigdy się nie skończy. 
Poprzez praktykowanie braku przywiązania jesteśmy w stanie znieść trudne chwile z pewnym poczuciem humoru, wiedząc, jak głosi mądre powiedzenie, że „to również minie”. I tak samo możemy cieszyć się pięknymi momentami, nie pozwalając by skaził je strach, że się skończą – co niewątpliwie nastąpi. 
Wszystko to nie oznacza, że ​​mamy żyć w ciągłej niepewności, obawiając się, że wszystko, na czym się opieramy, może się w każdej chwili rozpaść. Wręcz przeciwnie, brak przywiązania do sukcesu i porażki, przyjemności i bólu, sprawia że nie tracimy z oczu jedynej rzeczy, która jest niezmiennie obecna, stabilna i bezpieczna: naszego centrum czystej świadomości i czystej miłości. 

za: elephantjournal

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s