Tagi

,

2014-11-11 11.34.14Następnym razem gdy twój umysł zacznie wyciągać wnioski, które niechybnie wpędzą cię w spiralę depresji lub lęku, zwróć uwagę na to, gdzie miałaś głowę w chwili dokonywania takiej właśnie interpretacji.

Tak więc czekasz sobie na korytarzu, a twój umysł krąży wokół tego, jaki masz kiepski dzień i że w ogóle życie nie zmierza w kierunku, w którym byś sobie życzyła. Twoja przyjaciółka mija cię i chociaż pomachałaś ręką na przywitanie, patrzy tylko na ciebie i po prostu idzie sobie dalej!

Zanim przejdziesz do dalszej lektury, poświęć chwilę na przeanalizowanie tego, co stało się w twoim umyśle.

Możliwe że w związku z negatywnymi emocjami pojawiły się różne myśli:

  • „Co takiego złego zrobiłam?”
  • „Nic nie jestem warta”
  • „Wiedziałam, że nikt mnie nie lubi”
  • „Co do cholery z nią jest?”
  • „Co się dzieje?”

No dobrze… A teraz powiedzmy, że twój szef właśnie powiedział ci, że wykonałaś fantastyczną pracę i że dostaniesz 15% podwyżki i dodatkowy tydzień wakacji. To świetna wiadomość… I gdy tak twój umysł krąży wokół wszystkich tych rzeczy, które w wyniku tego polepszą twe życie, nadchodzi twoja przyjaciółka i gdy machasz jej ręką na przywitanie, po prostu mija cię i idzie sobie dalej!

Co teraz przychodzi ci do głowy?

Różni ludzie mogą widzieć to wydarzenie w różny sposób:

  • „Ciekawe, co z nią nie tak”
  • „Mam nadzieję, że wszystko u niej w porządku”
  • „Może mnie nie zauważyła”

To samo zdarzenie, inne wydarzenie poprzedzające i nastrój, inna interpretacja.

Całość można podsumować tak: myśli to nie fakty, to zdarzenia mentalne, które pojawiają się w umyśle i zależą od naszego nastroju. W tym przypadku, w zależności od wydarzenia poprzedzającego, prowadzą albo do nastroju czy też odczucia przygnębienia, albo do ekscytacji.

Następnym razem gdy twój umysł zacznie wyciągać wnioski, które niechybnie wpędzą cię w spiralę depresji lub lęku, zwróć uwagę na to, gdzie miałaś głowę w chwili dokonywania takiej właśnie interpretacji. Co wydarzyło się tuż przedtem? Tam mogą kryć się wskazówki co do tego, dlaczego twoja interpretacja była właśnie taka a nie inna.

(elisha goldstein, na podstawie Mindfulness & Psychotherapy)